Monday, 21 July 2008

To My Late Father....

The only picture of my Dad that I have over here in Marjon.

This 17th July marked the 6 years since my dad left us. Gosh.. I nearly forget the date... Been busy with my own life until I forgot things that are really important (what kind of son I am).

Ayah....

Mak cakap, "Kalaulah ayah kau ada lagi mesti dia bangga dengan anak jantan dia seorang ni ...."
Emi cakap, "Ayah bangga ke dengan Emi ke ayah?????"
Masa arwah meninggal mak cakap, "Ayah kau dah ampunkan segala dosa kau nak..."
Emi cakap, "Ayah...Ayah ampunkan dosa-dosa Emi ke Ayah?"
Kak Long cakap, "Ayah paling sayang kau Emi... Sebab kau anak lelaki dia seorang..sebab tu bila jalan-jalan ke rumah saudara dia bawa kau.. anak kebangaan dia"
Emi cakap, "Ayah sayang Emi??? Habis kenapa asyik Emi je yang kena sebat??"
Sampai sekarang Emi tak tahu jawapan kepada soalan-soalan itu...

Masa ayah meninggal Emi terkejut sangat... Kenapa awal sangat?? Kenapa??
Kita orang tak sempat nak mengenali ayah...
Dalam umur yang lanjut pada masa itu... Ayah dah tak selalu marah-marah...
Kalau masa kecil-kecil dulu takut nak bersenda-gurau dan bermanja dengan ayah....
Tapi bila sudah besar sikit tak sempat nak bergurau-senda....
Emi tak pernah sempat nak cakap Emi sayang ayah...
Rasa rugi sangat...

Ayah..
Ingat lagi pagi yang penuh seksa itu...
Masa itu tengah belajar Matematik dengan Cikgu Rokimah...
Tengah buat latihan... tiba-tiba mata pensil patah....
Kak Jie datang ketuk bilik kelas...
Panggil datang ke pejabat asrama...
Kak Tam datang muka dia gelabah...
Mak Nab suruh balik dorm kemas dan ambil baju....
Tiba-tiba datang kakak jiran sebelah rumah...
Kata ada hal kena balik sekarang...
Kak Tam mula menagis... Emi pula tak tahu apa-apa...
Tengah dalam perjalanan balik Kak Tam tanya...."Kak...kenapa sebenarnya ni???"
Emi senyap sahaja...
Kakak tu cakap, "Sabar..sabar..sabar ye.... ayah.. ayah .. kena langgar..."
Aku terkedu... Kak Tam tambah sayu....
Sampai rumah je dah ramai orang...
Eti, Adah, Ibah baru sampai dari sekolah...
Adah dan Eti menagis... Ibah kecil lagi... dia tak faham apa-apa...
Tiba-tiba van ambulans berhenti depan rumah...
Mak turun... muka mak biasa sahaja tak nampak air mata pun...
Dari van aku nampak jenazah...
Mak cakap..."Kita mandikan..dan kapankan di rumah baru..."
Pergilah semua di rumah baru yang belum siap lagi...
Mak hulur kain dan air semangkuk..."Emi..Emi lap ye muka dan badan ayah..buang semua debu dan tanah..."
Emi pun lap muka ayah..lap badan ayah...masih tak menitik air mata Emi masa tu ayah...
Alhamdulillah... badan ayah tiada cacat-cela...
Habis bersihkan ayah.. Emi duduk sebelah ayah....
Tiba-tiba datang sebuah kereta...
Kak Emah menerpa masuk ke rumah...
Diringi cikgu sekolah dia....
Dia peluk mak...dia peluk adik-adik...dia menagis....
Mak masih tak menagis...dia cakap..."Sabar Emah...jangan siksa jenazah"
Datang pula sebuah teksi merah..keluar Kak Long dan Kak Ngah...
Mereka baru sampai dari Kuala Lumpur...
Mereka peluk mak...mereka peluk adik-adik.. mereka menagis...
Mak masih tak menagis...dia cakap..."Sabar Along..Angah...jangan siksa jenazah"
Masa nak mandikan jenazah...
Emi tengok je mereka angkat ayah...
Tok Imam pegang tangan Emi... Tarik Emi...Mandikan ayah...
Emi ambil air dengan gayung.... Emi siram ayah.... Dari kepala sampai ke kaki...
Emi sapu air pada muka ayah...
Salah seorang dari mereka cakap, "Alhamdulillah mudah nak mandikan arwah"
Lepas mandi Emi tengok ayah kena kapan...
Emi masih tak menagis lagi...
Tok Imam datang cakap pada mak, "Jah..dah lepas Zohor ni...Tak baik lambat kebumi."
Mak cakap, "Boleh tak tok..tunggu sekejap lagi... yang nombor tiga tak sampai lagi..dah nak sampai dah..kat airport JB..kita kebumi lepas Asar nanti??"
Mak masih tak menagis lagi.....
Lepas Asar Kak Yie belum sampai lagi...
Terpaksalah kebumi...
Sampai sahaja di tanah perkuburan...satu liang lahad dah menanti...
Perlahan-lahan ayah mereka turunkan...
Sedikit demi sedikit mereka kambus kembali....
Emi hanya mampu memerhati...
Emi masih tak menagis lagi...
Tok Imam pun membacakankan talkin...
Kami pun melangkah pergi...
Lepas maghrib Kak Yie sampai...
Dia peluk mak..dia peluk adik-adik...
Mak cakap, "Sabar Ayie...sabar...biarkan arwah pergi"
Mak masih tak menagis lagi...
Emi duduk seorang dalam bilik...
Emi ambil baju ayah.. Emi cium... Emi bau...Emi peluk...
Emi menagis....
Mak memang tak menagis...
Dia tabah.... kerana dia kami semua pun tabah....

Ayah...
Lepas ayah pergi banyak benda tak seperti dulu...
Takda orang nak pukul Emi lagi...
Takda orang nak marah Emi lagi...
Takda orang nak bawa Emi pergi solat jumaat dan solat raya sekali....
Takda orang nak bawa Emi pergi berjalan-jalan ke rumah saudara lagi...
Takda orang nak bangga Emi pergi "oversea"
Takda orang nak bangga dengan Along, Angah, Ayie dan Etam dihari graduasi...
Takda orang nak menjadi wali...

Ayah..
Hari tu Ayie kahwin dengan Abang Sham..
Emi yang jadi wali...
Rasa macam tak percaya...kan Emi muda lagi...
Masa kenduri Emi kena jaga depan...
Tunggu tetamu datang..
Salam mereka...
Saudara-mara semua cakap.."Alhamdulillah.. dah besar kau nak..macam arwah... Bolehlah ganti arwah"
Dalam hati Emi cakap.."Ayah..Emi tak macam ayah... Emi tak boleh ganti Ayah"

Ayah...
Kini Emi tahu jawapan kepada soalan-soalan tadi...
Ayah memang bangga dengan Emi...
Ayah dah ampunkan dosa-dosa Emi..
Ayah memang sayang kan Emi...
Kalau ayah masih hidup... satu sahaja yang Emi mahu cakap...
AYAH..EMI..SAYANG..AYAH...


Al-Fatihah kepada Arwahyarham
Abdul Wahid Bin Tarkin.

10 comments:

minimainimira said...

Takpe Emi.
ayah ko tahu ko syg dia.
dia pun syg ko.
Kita tak boleh baca hati mak dan ayah kita nih.
Dia pukul msa kecik2 pun ada baiknya..
kalau dia tak pukul ko,rasanya ko pun takkan jadi Emi yang sekarang ni:)

kudabesi said...

Al-Fatihah..

=)

jangan sedey2

Alice said...

emi..

aku doakan arwah ayah kau tenang disana.. semoga dia termasuk dalam golongan yang beriman, dikurniakan syurga firdaus..

kau memang anak yang baik.aku sebagai kawan, bangga dengan kau. semsetinya arwah pun bangga juga dengan kau.


banyakkan bersabar. dunia memang banyak dugaan. insyaAllah, ganjaran pasti ada buat kau.

zatiMJ said...

aku nanges bc ni.sedihnye.ko mmg kuat.dr dl smpai skrg.ayah ko smmgnye bangga ngn ko dpt ank yg baek dan pndai cam ko.

kt bykkan doa moga2 arwah d tmpat d kalangn org yg soleh.al-fatihah.

cheers bro!

anjut said...

do u know,what's the only pray that i send to Allah whenever i remember my parents?

"ya Allah,andai usia mereka yg panjang ini memberi manfaat dan tanda kasihMu,Kau panjangkan la umur mereka...tetapi,jika yg terbaik buat mereka adalah hidup yg sementara,kau angkat la mereka disampingMu,menjadi ahli-ahli syurga dan tanda rahmatMu yg melimpah ruah..sesungguhnya,Engkau yg Maha Mengetahui sebaik2 perancang..."

everyone loves their parents,but God's love is the greatest. al-Fatihah...

Nurul Saqinah bt Abdul Razak said...

bile bace post ni, mengalir air mata aku. Rasa insaf..sebak sangat..tak dpt bayangkn klu hal ni terjadi kat aku..
betapa dekatnya mati dgn kita..

Tapi emi, ko janganlah sedih2. Allah takkan menguji kita dgn sesuatu yg di luar kemampuan kita.dan aku pasti, diri kau hari ini adalah buktinya. Istiqamahlah dlm kebaikan. Teruskan membaiki diri, dan insyaAllah one day, ur children will look up to u the way u did to arwah. Amin =)

Cipta Impian said...

isk isk isk..sedeh aku...aku pun dah tak da bapak...aku ayang tua pulak tu..nnti adik kawin aku pulak jadik wali..sedih betuk cita emi ni.

Pendatang Tanpa Nama said...

Aku berharap aku mempunyai hati setabah kau wahai sahabat....
Kuatkan semangat. Langkah kita masih jauh lagi andai ajal masih belum mahu mencengkam. Berdoalah bnyk2 pada Allah. Teruskan perjuangan sebagai seorang anak yang soleh, seorang Muslim sejati....

Ayah kau mesti bangga dengan diri ko sekarang Suhaimi...

Anonymous said...

uuuuuuwwwaaa!!!!!!
berair mata aku baca..sob sob T_T
tabah ye suhaimi..

Anonymous said...

Suhaimi...menangis kte bc entry kamu ni...(T_T)...kte tahu kamu org yg tabah hatinye ~Orang Wellington~