Monday, 21 July 2008

Profesionalisme guru terhakis?

I was browsing through Metro and found this... so read up fellow teachers wannabe erm bg komen sikit ek betul ke??? Profesionalisme guru terhakis?



"IBU bapa kita pernah bercerita betapa guru zaman 60-an dan 70-an begitu dihormati dan disanjung masyarakat.Karisma dan profesion mereka bukan sekadar di sekolah malah diangkat sebagai pemimpin setempat di kalangan masyarakat."

Ibu bapa yang menghantar anak-anak ke sekolah tidak pernah mempertikaikan hukuman dan didikan guru pada masa itu.

Cuma, ibu bapa berpesan, jika guru memukul atau merotan anak mereka, jangan sampai patah tangan atau patah riuk.

Bagaimanapun, lihat dilema guru hari ini. Kebanyakannya berpendidikan tinggi tetapi masyarakat kurang menghormati mereka.

Jika seorang pendidik memukul, merotan atau mendenda anak mereka, ibu bapa pasti bersemuka dengan guru terbabit dan menengking bagaimana boleh bertindak kasar.

Tidak cukup dengan itu, ada ibu bapa mengambil tindakan menyaman guru sehingga timbul konfl ik di antara ibu bapa dan guru.

Pelajar pula tidak takut dengan guru. Ada guru dipukul pelajar, kenderaan mereka dirosakkan atau tayar dipancitkan.

Justeru, di mana sanjungan dan penghormatan terhadap guru? Apakah guru kini sudah hilang taraf profesionalisme dan kebebasan mencorakkan hala tuju pendidikan kepada anak bangsa? Dekan Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Madya Dr Abdul Rashid Mohamed, mengakui senario masa kini memang berbeza berbanding zaman lampau tetapi menganggap kehadiran guru masih relevan dan dihormati.

Beliau berkata, perubahan dunia mengubah mentaliti dan pendirian ibu bapa terhadap pendidik kerana mereka mahukan yang terbaik untuk anak masing-masing.

“Melalui perubahan ini, ibu bapa yang dulunya memberi kepercayaan penuh kepada guru tanpa banyak soal kini sudah semakin bijak bertanya, memerhati dan menilai,” katanya.

Menurutnya, kebanyakan ibu bapa terpelajar dan tahu hak masing-masing.

“Bagaimanapun, itu bukan faktor ibu bapa memandang rendah golongan dan kerjaya guru, cuma mereka mahukan yang terbaik.

“Saya kurang bersetuju jika dikatakan ibu bapa sekarang sudah tidak hormat guru,” katanya.

Ditanya sama ada guru masa kini tidak berkualiti sehingga mencabar rasa hormat ibu bapa, beliau berkata, itu tidak benar kerana penilaian bersifat subjektif dan hanya mereka yang ‘bermasalah’ memberi dan mencetuskan tanggapan itu.

Menurutnya, ibu bapa dan guru ibarat aur dengan tebing kerana kedua-duanya saling memerlukan.

“Saya tidak tahu bagaimana wujud tanggapan guru masa kini dikatakan tidak berkualiti, tiada produktiviti malah semakin berani mencabar ibu bapa.

“Keadaan ini sangat merugikan kerana bakal mengundang rasa tidak puas hati kedua-dua pihak hingga menjejaskan kepentingan pelajar.

“Persengketaan di antara guru dan ibu bapa boleh menjejaskan proses pembelajaran,” katanya.

Beliau berkata, apabila wujud konfl ik, kedua-dua pihak perlu mencari jalan penyelesaian bagi mengelak menjadi bertambah buruk.

“Jangan ambil tindakan menyalah atau menyelar mana-mana pihak tanpa perbincangan.

“Ibu bapa terlalu memberi tanggungjawab yang besar kepada guru dan apabila berlaku sesuatu, mereka terus menunding jari kepada golongan itu padahal ia patut dibawa berbincang.

“Ibu bapa perlu faham, guru mempunyai banyak tanggungjawab.

Jika diasak bertubi-tubi dengan permintaan ‘bukanbukan’ pasti ia meninggalkan tekanan dan hilang kesabaran.

“Keadaan berbeza dengan ibu bapa zaman dahulu. Mereka memberi kebebasan kepada guru mencorakkan pendidikan anak mereka. Mereka tidak campur tangan,” katanya.

Justeru, apakah kebebasan guru semakin terhakis? Dr Abdul Rashid berkata, pelaksanaan undang-undang tidak bermakna kebebasan guru tersekat.

“Yang penting bagaimana guru boleh memberi komitmen tinggi pada tanggungjawab.

Contohnya, jika ada pelajar tidak boleh bergiat aktif dalam kokurikulum, adakah perlu dipaksa atau guru ambil pendekatan sendiri mengatasinya.

“Guru perlu menggunakan ilmu bagi mengawal situasi dengan tenang, bersikap terbuka dan profesional.

“Ibu bapa jika tidak berpuas hati dengan guru perlu menggunakan saluran betul seperti Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), bukan menyerang membabi buta.

“Malangnya, ramai menganggap fungsi PIBG tidak penting sedangkan ia platform terbaik menemukan masyarakat dengan sekolah,” katanya.

Beliau berharap ibu bapa jangan lepas tangan dan mengharapkan guru menjaga semua keperluan serta kebajikan pelajar.

“Ibu bapa perlu memikul tanggungjawab lebih berat kerana mereka mendidik bukannya menternak anakanak,” katanya




So what's your opinion??


Taken from:

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/
Monday/Bestari/20080128112138/Article/indexv_html


5 comments:

Anonymous said...

profesionalisme cikgu x pernah terhakis cuma sistem pendidikan saja yg perlu diubahsuai. kita masih menggunakan model yg sama seperti beberapa dekad yg lalu sedangkan negara2 laen cuba mengimplimen kaedah baru dlm pengajaran. Guru dan ibu bapa kurang intimasi; dan pibg sudah jadi macam satu bentuk birokrasi. Tapi, jika sekolah bijak ambil inisiatif, masalah sebegini boleh selesai. Mmg ibu bapa mempunyai tnggjwb lebih berat terhadap anak mereka, tp sekolah jpun memainkan peranan penting kerana 1/3 drp masa kanak2 adalah di sekolah. Dalam hal ni, semua kena bekerjasama. barulah hak dan keselamatan pelajar terjamin.
-mfn

Alice said...

hmm..btol la tu..

bersatu kita teguh. tapi parents nowadays byk yang terikut2 kan cara barat mendidik anak sehingga anak pun berani kurang ajar dengan ibu bapa. susahlah macam tu.. xsalah nak ikut cara mereka, cuma pilih la yg baik2 shj..nilai2 timur tu sgt rugi kalau tak diterapkan dlm diri anak2..hmm, bg guru pula, kena ambil pendekatan yg lain utk mendidik anak2 generasi millenium ne..heh..aku pon pening..ngeh3

Suhaimi Abd Wahid said...

Btoi2 setuju sgt2 dgn ko fayadh n nad... tp kan kdg2 aku xrasa kite kena tgok jgk pd diri kita.. knp bnde2 nie jd kan.. so kdg2 x bley nk salah kan mak bapa n murid2 mereka guru pon msti ada salah n silap dia kan??? pe pdt korg plak??

Nurul Saqinah bt Abdul Razak said...

Mungkin juga, keadaan sekarang ni ibarat kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Harap2 kita dapat jadi generasi guru yg mengangkat martabat profesion ni, bkn sebaliknya.InsyaAllah, amin =)
Jadi, dalam kita bercakap tentang topik hangat ni, saya ingin menjemput rakan2 untuk melawat
http://jarumemas.blogspot.com/2008/04/jika-guru-mendidik-di-sekolah-ibu-bapa.html

Seronok membacanya..
Sekadar ingin berkongsi =)

Warid @ Qohar said...

Well, i would blame the government for being a damn slowpoke. Everything slow... the artcile even suggest a few things on how the relation between teachers and parents can be enhanced... but what happen now? PM naik komuter after 2 penggal memerintah... nak tunggu pi sekolah agaknye 4 penggal lagi kot... not siding any political party but that's the fact,if leaders think rediculous things, so rediculous things will happen in our schools. ergghhh... baik aku yang jadi menteri pelajaran...