Wednesday 6 August 2008

If He Can...Then I Can...

Some people don't value education... well some people do value it.. Just like the uncle in the story below...although it is in Malay.. but I know that my fellow Malaysian readers can understand it right??PhotobucketSo read up hehehe..

Pengawal keselamatan usia 55 tahun lulus sarjana

KUALA LUMPUR 5 Ogos – Semangat tinggi dan sikap tidak mudah berputus asa membuahkan kejayaan kepada seorang pengawal keselamatan berusia 55 tahun apabila beliau memperoleh ijazah sarjana daripada Universiti Malaya (UM) hari ini.

Biarpun mengalami pelbagai rintangan sepanjang enam tahun tempoh pengajian dalam bidang sejarah, pengawal keselamatan berkenaan, Lim Kim Peu (gambar), akhirnya berjaya menamatkan pengajiannya.

Pagi ini, Kim Peu menerima ijazah tersebut daripada Pro-Canselor UM, Raja Dr. Nazrin Shah pada majlis konvokesyen universiti itu di sini.

Kim Peu yang masih bujang mula mengikuti program pengajian jarak jauh ijazah sarjana di UM pada 2002 dan sepanjang tempoh itu beliau bekerja sebagai pengawal keselamatan di Melaka.

Kim Peu memberitahu Utusan Malaysia, dengan pendapatan RM500 sebulan, beliau terpaksa menggunakan sebahagian besar wang gajinya untuk membiayai kos pengajian di UM.

“Wang memang merupakan satu masalah. Saya menghabiskan sebahagian besar daripada gaji saya untuk membayar yuran, tetapi itu pun tidak mencukupi.

“Nasib baik pihak universiti bertimbang rasa dan membenarkan saya membayar yuran secara ansuran,” katanya.

Pengorbanan Kim Peu itu berbaloi apabila baru-baru ini beliau berjaya mendapat pekerjaan sebagai jurulatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Melaka selepas lulus pengajian peringkat sarjana.

Lelaki yang berasal daripada keluarga buruh kasar di Merlimau, Melaka itu hanya menamatkan pelajarannya sehingga darjah enam. Pada 1971, beliau bekerja sebagai tukang sapu pada usia 18 tahun.

“Kerja sebagai tukang sapu memang susah dan kotor. Ramai orang menghina dan memandang rendah terhadap saya kerana pekerjaan itu.

“Keadaan itulah yang mendorong saya untuk melanjutkan pelajaran,” katanya.

Dengan belajar sendiri, Kim Peu berjaya menamatkan pelajaran sehingga ke tingkatan enam di sekolah swasta sebelum ditawarkan mengikuti kursus Ijazah Sarjana Muda Sains Sosial di Universiti Sains Malaysia (USM) pada 1980.

Pengajian Kim Peu di USM dihabiskan dalam tempoh lapan tahun dan beliau merupakan pelajar yang mengambil masa paling lama untuk menamatkan pengajiannya.

“Pada 1980, saya masih seorang tukang sapu. Banyak masalah dihadapi. Gaji saya ketika itu cuma RM130 dan saya terpaksa menyara keluarga.

“Bagaimanapun, dengan semangat tinggi, saya tidak pernah terfikir untuk berhenti belajar dan akhirnya saya berjaya juga menamatkan pengajian walaupun mengambil masa selama lapan tahun,” katanya.

Menurut Kim Peu, sepanjang tempoh pengajiannya dari dulu hingga kini, beliau tidak pernah makan atau minum di luar.

“Saya terpaksa menjimatkan wang. Makanan segera seperti ayam KFC, McDonald’s atau minuman Coca-Cola tidak pernah saya jamah kerana wang perlu disimpan untuk meneruskan pelajaran,” ujarnya.

Demi mengubah nasibnya, Kim Peu memilih untuk meneruskan pelajaran selepas beberapa tahun lulus ijazah pertama di USM. Beliau kemudian diterima untuk mengikuti kursus sarjana pengajian sejarah di UM.



Well that uncle do value education... I hope that I will have the spirit just like him... I want to further my study..not only just a Degree holder.. maybe PHD...if Allah permits...InsyaAllah.. But my true passion is to become an educator.. a teacher.. teaching in a school..be among kids.. inspire them to learn.. to be a good citizen.. to excel not only in life... Hope that I can achieve that.. Amin....

Taken from:
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0806&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm

4 comments:

minimainimira said...

yup.
i also can!

Suhaimi Abd Wahid said...

Yes Mira all of us can do it if we put our mind into it then we can get what we want insyaAllah...:)

Pendatang Tanpa Nama said...

Wooo, this one is too inspiring. To have such faith, resilient and determination = speechless. Nevertheless, if he'd managed to achieve such goal, we should be able to do so as well... because Allah is there for us.

minimainimira said...

but it would be best if the person is a Malay..
kan3?