Wednesday 17 March 2010

Budak-budak 80an dah tak budak dah~~~

Picture taken from here

Hisk when I think about it lah kan kita semua (baca: budak-budak yangg lahir dalam era tahun 80an) semua dah besar panjang dah .. bagi orang-orang yang seangkatan dengan aku ramai dah yang kerja, kahwin dan beranak pinak.(baca: lepak-lepak dengan Iqbal, Pa'an, Syak dan Noridah baru lah aku tahu kawan-kawan sekolah mana dah kahwin ada anak dan yang kahwin dengan Mat Salleh sekarang duduk kat Liverpool UK yooo!!) ... huuhu Kadang-kadang terasa amat janggal dan pelik.. yelah selama ni asyik berperangai macam kanak-kanak sahaja.. tahun depan dah masuk "manhood" sikit kot.. sebabnya dah masuk dalam alam pekerjaan... waaaaa... That is THE MOST scariest part in one's life I think (read: ok this sentence is grammatically wrong do not use superlative with MOST ok murid-murid)...

Tapi rasanya sejak 2-3 tahun lepas pun dah kena sesi suai kenal dengan alam pekerjaan ni... walau pun hanya kerja sebagai tukang cuci jamban mat salleh kat hospital, kerja susun surat-surat yang macam Gunung Everest masa krismas dan duduk-duduk sahaja (baca: sambil melayari internet maha laju) ketika menjaga pusat komputer kolej.. tapi bagi aku pengenalan kepada alam pekerjaan yang teramat-amatlah berharga.... barulah kenal penat lelahnya nak mencari duit tu... dan barulah aku hargai semua sen-sen yang aku ada.. Seriously, I think through working for my own "moolah" have taught me a lot of lessons...on how to save and plan my own expenses. Mak mintak maaf lah banyak-banyak sebab selama ini asyik perabih duit mak jek huhuhuh

Next, lately... lots of my friends got married (Baca: Alhamdulillah). Rasa macam seronok sahaja dengar mereka dah kahwin... ahahhaha jeles kah? Adalah sikit-sikit..tapi aku sentiasa fikir sasaran aku dalam hidup ini.. aku dah plan semua benda dan kahwin tue bukanlan benda yang aku amat utamakan dalam masa terdekat ini. Banyak lagi benda aku nak capai dalam hidup ini sebelum aku berkeluarga... huh Dulu adalah aku bercinta (baca: Jangan terkejut!! Aku pon manusia.. perlu kasih-sayang wakakaka) tapi tak lama sebab aku rasa serabut and being in a relationship just make me feel that I'm straying away from my goals...

Lastly, when I look at my older siblings who were born in the 80s, I see all of them have already grown up (Read: I am the last 80s child in the family)....Dah dua orang kahwin.. seorang dah ada anak.. dan semua dah kerja.. Bila raya pun susah sekarang nak berkumpul semua macam dulu.. Yelah akak-akak yang dah kahwin ada suami dan keluarga sendiri yang perlu diutamakan. Kadang-kadang rasa sedih pun ada jugalah sebab kami adik-beradik dah susah nak berjumpa macam dulu.... Sekarang kena main telefon-telefonlah bertanya khabar. Tapi bila dapat berkumpul sama-sama manis dia rasa lain.. kalau dulu asyik nak bertekak..bercakar.. tapi kalo dapat je kumpul rasa sayang yang teramat-amat sangat... setiap saat bersama sangat-sangat dihargai.. Mula lah berbual-bual tanya khabar bertukar cerita.. paling "best" kalau diaorang cerita pasal rumah tangga dan laki diaorang.. kelakar pun ada juga...

Apa-apa pun proses membesar ni takkan terlepas dari sesiapa pun.. semua orang akan mengalaminya... Hidup kita bukan macam dalam cerita "The Curious Case of Benjamin Button".. itu semua fiksyen berlaka (baca: atau propaganda yahudi? wakakakak)... Apa yang penting dalam melalui proses membesar ini aku pasti setiap tahap yang kita lalui perlu ada proses refleksi kendiri.. melakukan penambah baikan...baru lah bermakna hidup betul tak? ahahah ok lah aku merepek sahaja dalam entri kali ini... LOL

p/s: Entri ini aku tulis lepas majlis perkahwinan akak sulung aku.. tengok adik-beradik.. gosip-gosip dengan kawan sekolah yang aku jumpe masa majlis akak.. hisk itu yang buat aku terpikir pasal benda ini heheheh

1 comment:

kudabesi said...

kui2..bila kecik nak besor

nok duk sendiri, beli moto, keta, jet sendiri

pakai smart2, keja kat opis besor, urus projek juta-juta

breakfast ngan orange juice, lunch western, dinner yang grand di hilton..sebijik cam drama swasta

ujung minggu masuk hutan dengan jeep macam iklan rokok marlboro tu..kemudian bancuh kopi tepi sungai

tapi skang..haha